Zachęcamy do zapoznania się z nową publikacją wydziałową – monografią zbiorową „Na pograniczu kultur”, tom 2 pod red. Ewy Klęczaj-Siary i Iwony Zamkowskiej. Niniejsza publikacja stanowi kontynuację pierwszego tomu.
Ze wstępu:
Na pograniczu kultur T. 2, podobnie jak T. 1, stanowi zbiór wyników badań obejmujący kilka dziedzin. Tym razem są to kulturoznawstwo, literaturoznawstwo, językoznawstwo i metodyka nauczania języków obcych. Wspólnym mianownikiem dociekań naukowych jest eklektyczne podeście do tematu. Przenikanie kulturowe obecne jest w badaniach na temat dziedzictwa artystycznego ilustracji kolażowych
Bryana Colliera, w których łączą się elementy kultury czarnoskórych, rdzennych Amerykanów, różnych pokoleń i sfer życia.
Zagadnienia literaturoznawcze obejmują niemieckojęzyczną literaturę migracyjną, ukazującą proces akulturacji oraz kształtowania i przenikania się tożsamości migrantów. Analizie zostały również poddane intertekstualne zainteresowania amerykańskiego pisarza Franka Herberta, który łączy literaturę science fiction z ekokrytyką. Kolejne badania dotyczą dyskursu wizualności w utworach Witolda Gombrowicza. Filozofia obrazu została tu omówiona na gruncie badań francuskiego i niemieckiego obszaru kulturowego. Następny artykuł podejmuje problem dialogowości jako eksponentu kultury w polskiej publicystyce prasowej z okresu pierwszej wojny
światowej. Mamy także niezwykle interesującą dyskusję metodyczną na temat wykorzystania analizy klipów video do badania percepcji czynników interpersonalnych wpływających na bohaterów wybranych dzieł literackich brytyjskiego romantyzmu i późnego realizmu. Dotyczy ona możliwości ulepszenia metod nauczania literatury o zastosowanie psycholingwistyki eksperymentalnej. Znajdziemy także innowacyjne a zarazem eklektyczne podejście do badań na pograniczu literaturoznawstwa i lingwistyki, zajmujących się eufoniczną analizą wybranych imion pozytywnych i negatywnych postaci literackich. Usprawnienie metod nauczania, tym razem w celu dostosowania ich do potrzeb „niewyuczalnych” uczniów szkół średnich, jest zagadnieniem centralnym artykułu opartego na wynikach międzynarodowego nowatorskiego projektu badawczego programu w ramach Erasmus Plus. Żywimy nadzieję, że zgromadzone w tomie artykuły naukowe wzbogacą debatę na temat przenikania się kultur.